Online ondernemen voor AgriProFocus

AgriProFocus is een internationaal netwerk dat agro-ondernemerschap in lage- en middeninkomenslanden bevordert. De organisatie heeft Nederlandse wortels en is actief in meer dan 13 landen in Afrika, Azië en Europa. AgriProFocus biedt een online en offline marktplaats waar ondernemers elkaar ontmoeten, zaken doen en kennis en ervaring uitwisselen. 

Wij ontwerpen al 10 jaar diverse uitingen voor AgriProFocus, zo helpen we indirect de wereld een beetje verder.

Online netwerken

Veel ondernemers leggen online contact. Dat is in Afrika of Azië niet anders. Opmerkelijk genoeg heeft Afrika het desktop-tijdperk overgeslagen en wordt er veel via mobiele telefoons op het internet gesurfd. Omdat dit mobile-first andere eisen stelt aan het ontwerp en de functionaliteit van een app is besloten om een heel nieuw platform voor AgriProFocus te bouwen. Samen met Active Media (Londen) en Elmine Wijnia ontwikkelden we een platform waar ondernemers snel en makkelijk met elkaar in contact kunnen komen. Ze delen nu specialistische kennis op diverse terreinen in verschillende landen. Inmiddels zijn duizenden professionele profielen aangemaakt in meer dan 13 landen.

Nieuwe huisstijl

Na 10 jaar was AgriProFocus aan een nieuwe huisstijl toe. En dus ook aan een nieuw logo, een logo dat beter past bij de netwerkorganisatie die ze inmiddels zijn. Dat zie je terug in het grid dat onder het logo ligt: een verbeelding van een aaneenschakeling van gebieden, arealen, terreinen die een verbinding met elkaar aangaan. Een grafische, frisse weergave van de missie en visie van AgriProFocus.


De huisstijl biedt veel mogelijkheden tot variatie. Zo ontwierpen we voor het symposium ‘Youth in Agribusiness’ een apart logo dat past in het huisstijl-grid.

Inrichting kantoor

AgriProFocus groeit nog steeds en verhuizing naar een nieuw kantoor biedt ruimte. Wij gaven adviezen over kleur en wanddecoratie. We maakten een fraaie akoestische demping. De kleurige panelen aan de wanden geven de medewerkers een vrolijke kijk op het werkveld. Immers, met 'hubs' over de hele wereld is het uitzicht over ons kikkerlandje soms wat eentonig. 

Door gebruik te maken van gerecycled materiaal zijn de panelen bovendien verantwoord geproduceerd. De lamp gemaakt van gieters is van de Arnhemse ontwerper Mark Oonk. De gieter staat symbool voor het verspreiden van kennis - wij vonden het een mooie metafoor voor het werken in de agrarische sector.

Hedwig Bruggeman - directeur 2005 - 2016:
‘Als je tien jaar samenwerkt en er is in al die tijd zo weinig ruis op de lijn gekomen, dat is een fantastische prestatie. Daar hebben ze hard hun best voor gedaan.’

Corporate film

Om uit te leggen wat AgriProFocus doet, maakten we een corporate (animatie)film. We dachten mee over het scenario, stelden een tekenstijl voor. Door gebruik te maken van eenvoudige animatie spreken we mensen in diverse landen aan zonder culturele verschillen uit te vergroten. De tekenstijl is nog enige tijd gebruikt in de iconen die de verschillende werkgebieden illustreren. Het filmpje is beschikbaar in het engels en frans.

Spelend het jubileum vieren

Als je elkaar al zo lang kent is het organiseren van een feest voor een tienjarig jubileum extra bijzonder. We bedachten en planden een middag voor 120 relaties in het Nederlands Openluchtmuseum. Met als onderdeel een teamspel over de verschillende stakeholders in het werkveld van AgriProFocus. Om als team eens in een nieuwe rol te stappen en samen te werken op diverse beleidsterreinen. In ons uitgebreide lokale netwerk zochten we er toepasselijke acts en persoonlijk geschreven liederen bij. We organiseerden deze feestelijke middag samen met Sophie Schijf.

advies animaties boeken brainstormsessies campagnes evenementen feesten flyers folders huisstijl infographics inrichting jaarverslagen presentaties uitnodigingen websites