Taalmonster-banner.jpg Taalmonster-banner.jpg

Tem je Taalmonster

Wist je dat 1 op de 3 mensen die in de bouw werken, of in de schoonmaak of keuken, hebben moeite met lezen en schrijven? Toch doen ze hun werk uitstekend en weten hun laaggeletterdheid goed te verbergen. Maar het zou toch fijn zijn als je na je werk ook een appje kan sturen, of je kinderen kan voorlezen. En er zijn veel initiatieven die je hier bij kunnen helpen. Wij bedachten, samen met taalambassadeurs, een vrolijke campagne over dit lastige onderwerp.

Onderzoek

‘We weten wel dat we moeite hebben met lezen en schrijven’ gaven de taalambassadeurs terug. Meestal starten we een dergelijk project met een onderzoek. Wat is er al? Wat gaat er goed? Wat kan beter? Over laaggeletterdheid wordt al veel gecommuniceerd. Maar vaak betuttelend, of negatief. En vaak met heel veel tekst! Wij wilden een positieve campagne maken. Gericht op werkende Nederlanders. Het mocht met een knipoog, prikkelend. En hebben we het taalmonster bedacht. Die - haast onzichtbaar - er voor zorgt dat de letters beginnen te dansen voor je ogen. Of gewoon een vage brei worden. Het is je monster, maar het kan ook je vriend worden. Want als je met taal aan de slag gaat, gaat er een wereld voor je open.

Taalmonster-outdoor-Arnhem.jpg

Film

We hebben het concept uitgebreid getest. Toen Ron de eerste foto (van een bakker) had gemaakt, en illustrator Kees het Taalmonster had getekend (niet te agressief, maar wel irritant), hebben we een poster samengesteld. Eerst nog met een leuke pay-off “Maak letters je vriend”. Maar al gauw bleek dat te veel tekst. Er moesten zo min mogelijk letters op. En het moest er niet te veel als een overheidscampagne uit zien. Twee verschillende testpanels gaven goede feedback waardoor we het ontwerp verder konden aanscherpen.

Om onze doelgroep te bereiken is er veel gebruik gemaakt van filmpjes. Van onze modellen vertellen daarin waar ze zoal tegenaan lopen, als je je werk goed wilt doen, maar moeite hebt met lezen, schrijven of rekenen.

Storytelling

We wilden in de campagne ook een paar verhalen vertellen. Storytelling, zoals ze dat noemen. Via de Taalnetwerken kwamen we in contact met Wendy de Groot en Leo Dirks. Het werden een openhartige interviews. Zie de video hierboven met Leo, een veelzijdig kunstenaar. Op een bijzondere plek, die Leo helaas eind dit jaar moet verlaten. Je staat er niet bij stil wat letters voor invloed hebben op mensen die moeite hebben met lezen, schrijven, rekenen.

Daarom staat er in de campagne zo min mogelijk tekst. En hebben we onze geliefde pay-off “maak letters je vriend” niet op het affiche gezet. Leo legt duidelijk uit waarom letters zijn vriend niet zijn. Gelukkig helpt zijn taalmaat Jan hem met die lastige dingen. En kan Leo zich focussen op zijn onderneming en dingen maken. Bekijk het verhaal (het duurt niet lang).

Bekijk alles op de campagne site van het Taalmonster. Daar vind je ook de adressen waar je terecht kan als je je taal wilt bijspijkeren.

advies campagnes concept copywriting film fotografie illustraties internet marketing onderzoek presentaties